1403-03-13 12:20
284
0
90233
طرح پیشنهادات تخصصی در یک جلسه دانش‌بنیان؛

افراد خلاق باید از «صندوق نوآوری» سود ببرند

شرکت‌های فناور، نوآور و خلاق در نخستین جلسه کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی گرگان مطالباتی داشتند که یکی از آن موضوعات منتفع شدن افراد خلاق از «صندوق نوآوری» بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، نخستین جلسه کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان پیش از ظهر امروز به میزبانی اتاق بازرگانی گرگان برگزار شد، در این جلسه شرکت‌های فناور، نوآور و خلاق نظرات خود را پیرامون صندوق پژوهش و فناوری استان گلستان مطرح کردند، تأسیس انجمن دانش‌بنیان نیز جزو موضوعاتی بود که در این جلسه پیرامون آن تصمیم‌گیری شد.

* ایده‌های خلاق حمایت می‌شوند

رئیس صندوق نوآوری گرگان در این جلسه با برشمردن اهداف صندوق در حمایت از شرکت‌ها و استارت آپ‌های دانش‌بنیان گفت: این صندوق از سه سال گذشته در استان گلستان فعال شد و در چهار حوزه فعالیت می‌کند.

ژیلا حاجیلری با اشاره به اینکه تسهیلات صندوق نوآوری از سه منبع پرداخت می‌شود، افزود: منابع داخلی، صدور ضمانت‌نامه، خط اعتباری و سرمایه‌گذاری از منابعی هستند که می‌توان طرح‌ها و ایده‌های خلاق را مورد حمایت قرار داد.

وی از به‌روزرسانی سایت صندوق نوآوری خبر داد و گفت: تمام درخواست‌ها در این سایت قابلیت بارگذاری دارد تا اگر نقد و مطالبه‌ای وجود داشته باشد با رئیس هیئت مدیره مطرح و در سریعترین زمان ممکن پاسخ گرفته شود، ساعت کار صندوق نیز از هشت صبح الی ۱۶ عصر است.

* تسهیلاتی که توجیه اقتصادی ندارد

در این جلسه علی ولایتی‌پور مدیرعامل شتاب‌دهنده یک شرکت دانش‌بنیان گفت: باید تلاش شود تا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی و در رفع آن اهتمام بیشتری شود.

ولایتی‌پور با بیان اینکه عوامل کند کننده در مسیر شرکت‌های فناور با انجام کارهای کارشناسی قابل تحقق است، افزود: برخی ارقام اختصاصی که صندوق نوآوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌دهد برای برخی شرکت‌ها اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

وی توضیح داد: متاسفانه در سیستم معاونت علمی و صندوق نوآوری نگاه سلیقه‌ای وجود دارد باید ساختار درخواست‌ها اصلاح شود و صدای جمعی فعالان این عرصه می‌تواند گره کار را باز کند.

*انتظارات بر اساس مقدورات باشد

مهدی غفاری رئیس سابق پارک علم و فناوری استان گلستان نیز در این جلسه گفت: در حقیقت یک بخش نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند، انسجام و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط مانند پارک علم و فناوری، صندوق نوآوری، اتاق بازرگانی و معان اقتصادی استانداری می‌تواند خروجی بهتری را رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه زیست‌بوم هر فعالیتی باید شناسایی شود، افزود: برای همه نمی‌توان یک نسخه پیچید، باید مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را واقعی ببینیم، نیازها را بشناسیم و انتظارات را بر اساس مقدورات داشته باشیم اتاق بازرگانی می‌تواند مجموع این مطالبات را از اتاق ایران پیگیری کند.

غفاری تاکید کرد: ایده‌هایی که توسعه پیدا می‌کنند اما بازار فروش ندارند آسیب جبران‌ناپذیری خواهند دید، اتاق بازرگانی می‌تواند کمک بزرگی باشد نه فقط از جنس ارائه تسهیلات بلکه از طریق مشاوره‌های درست نیز آینده روشن ترسیم می‌شود.

وی تشخیص اقتصادی بودن طرح را نکته حائز اهمیت دیگری دانست و گفت: از ظرفیت بخش خصوصی نیز می‌توان استفاده کرد پررنگ کردن اقتصاد، بازار و فروش نیز بسیار بااهمیت است.

* تبادل فرصت‌ها بستری برای شکوفایی اقتصادی گلستان

هامان هاشمی رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی گرگان نیز در این جلسه بر لزوم تبادل فرصت‌ها تاکید کرد و گفت: ایده‌های خلاقانه باید شریک اقتصادی خوبی نیز داشته باشند، ایده، شناخت بازار، فرصت‌ها و سرمایه‌گذار تخصصی در کنار یکدیگر از عوامل مهمی است که باید مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی شرکت‌های دانش‌بنیان حل مسائل است، توضیح داد: هم‌افزایی برای افزایش بهره‌وری مفید است تا در راستای توسعه پایدار گام‌های بلندی برداشته شود.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.